Cãtre situl Guvernului României   Cãtre situl Guvernului României 
Catre Pagina Principala

Judetul COVASNA | Prefectura | Servicii descentralizate | Administratia publica locala
Statiuni.
Puncte de atractie
Imagini
Prefect
Programe
Comisii de lucru
Eveniment
Presa
Relatia Cetateni-Prefect



Navigare
Pagina anterioara
Prima pagina

MOACSA


Primaria Telefon/Fax Primar
Moacsa 0267/345721 Olah Badi Almos


   Statut administrativ: Comuna
   Localitati componente: comuna are in componenta 4 sate: satul Moacsa si Eresteghin, satul Dalnic si Padureni. Satul Eresteghin a disparut ca sat, si urmare a centralizarii si infiintarii judetelor, s-a contopit cu satul Moacsa, resedinta de comuna.
   Asezare geografica: comuna Moacsa este situata in partea centrala a judetului Covasna, de-a lungul arterei principale de circulatie DN nr.11 Brasov - Tg. Secuiesc - Bacau, la o distanta de 15 km de resedinta de judet, municipiul Sf. Gheorghe si la distanta de 20 km de mun. Tg. Secuiesc; la 2 km de localitatea Moacsa se afla o statie CFR, pe linia Sf. Gheorghe - Bretcu.
   Teritoriul comunei se invecineaza la sud cu comunele Reci si Borosneul Mare, la nord-est comuna Cernat, iar la vest comuna Ghidfalau.
   Este asezata intre paraul Padureni si Dalnic, care se varsa la sud in raul Negru.
   Relief: geomorfologic se incadreaza in zona depresiunii interne a curburii muntilor Carpati, hotarul de nord-vest fiind alcatuit de muntii Bodoc.
   Clima: zona in care este amplasata comuna Moacsa se caracterizeaza printr-un climat temperat-continental, cu temperaturi si precipitatii medii.
   Lacul Moacsa - Padureni constituie unul din punctele turistice cel mai cautat din judetul Covasna.
   Invatamant: in ceea ce priveste invatamantul local, putem mentiona ca aceasta activitate se desfasoara in 4 unitati de invatamant, precum si 4 gradinite, care in perioada 96-99 a functionat in regim normal.
   Potential economic: in ceea ce priveste viata economica a comunei Moacsa, putem spune ca functioneaza un numar de 31 societati comerciale, dintre care cea mai mare parte sunt cu profil de alimentatie publica, insa lipsa de resurse financiare ale populatiei si-a lasat amprenta si in activitatea acestora.
   Scurta caracterizare socio-culturala: dupa aceasta succinta prezentare m-as referi in special la evolutia populatiei comunei Moacsa, mentionand ca fata de un numar de 2319 locuitori inregistrati cu ocazia recensamantului din anul 1992, populatia actuala a comunei se compune din 2239 locuitori, constatandu-se astfel o scadere fata de numarul initial.
   Este ingrijorator faptul ca din populatia activa in numar de 1016 persoane, un procent de 32% sunt fara loc de munca, restul persoanelor castigandu-si existenta din agricultura si cresterea animalelor, iar un numar de 35 persoane numarandu-se printre someri al caror numar este in crestere.
   Avand in vedere cele mai sus mentionate se impune in mod riguros si in termen scurt gasirea unor cai si mijloace eficiente atat la nivel local, cat si la nivel national, de relansare a vietii economice la sate si de sprijinirea agriculturii, agricultorilor.
   O cale pentru relansarea vietii economice, pe langa acordarea de facilitati acelora care doresc sa investeasca ori doresc sa desfasoare activitati in baza liberei initiative, ar constitui dezvoltarea si modernizarea infrastructurii, fara de care comunitatile locale sunt si raman niste marionete in mana administratiei centrale. Totusi, chiar si in actualele conditii socio-economice, comuna noastra a inregistrat unele progrese in aceasta privinta, insa aceste progrese sunt net inferioare asteptarilor necesitatilor comunitatii. In ceea ce priveste evolutia fata de starea initiala inregistrata pana in anul 1996, putem mentiona realizarea din bugetul de stat si local a reparatilor capitale (reteaua de curent electric al comunei, infiintarea retelei de iluminat public stradal, modernizarea atat a retelei de iluminat, cat si a retelei de telecomunicatii). Atat studiile de oportunitate privind sistemul centralizat de distribuire a apei potabile si canalizare, cat si modernizarea unor portiuni de drumuri comunale si judetene, se afla in lucrare. Executia acestor lucrari, adica a lucrarilor propriu zise nu poate fi efectuata din bugetul local, fapt pentru care in lipsa altor resurse financiare toate eforturile noastre in acest sens ar ramane in domeniul fictiunii.
   In perspectiva am dori cu prioritate sa asiguram infiintarea unei retele de distribuire a gazului metan in comuna noastra, acest lucru numarandu-se intre prioritatile si obiectivele ce stau la baza dezvoltarii si modernizarii infrastructurii economice si sociale ale localitatii si judetului nostru.
   In ceea ce priveste evolutia constructiilor de locuinte, mentionam ca se constata o crestere putin mai semnificativa fata de anii precedenti, dar aceasta crestere se inregistraza mai putin in randul comunitatii si satele noastre; in zona turistica, pe malul lacului de acumulare Moacsa-Padureni, se poate estima o evolutie privind cresterea numarului locuintelor dar, dupa infiintarea retelei de alimentare cu apa, canalizare si gaz metan, precum si dupa modernizarea drumurilor comunale in perioada 2001-2004.
   Lipsa fondurilor necesare ale administratiei publice locale, precum si lipsa banilor din randul populatiei, duce la o ingrijorare acuta din motivul ca tinerii casatoriti (cca.35%) sunt fara locuinte, ceea ce determina imigrarea tinerilor din domeniul agriculturii; astfel, ei isi incep existenta prin alte mijloace cum ar fi comertul in orase invecinate, fapt pentru care, intr-un timp cat mai scurt posibil si in limitele posibilitatilor sa le asiguram cazarea prin construirea unor apartamente sau locuinte sociale.
   Referitor la cultura si arta din viata comunei Moacsa, mentionam faptul ca atat in cursul anilor 1997, 1998, cat si in anul 1999, s-a reusit aducerea lacasurilor de cultura intr-o stare acceptabila; aceste imobile necesita o reparatie capitala, chiar si construirea unui nou camin cultural in perspectiva, iar ca dotari achizitionarea de scaune perdele.
   Asigurarea in permanenta a educatiei, dezvoltarea culturii si a artei, a sportului si valorificarea potentialului in aceste activitati in termen scurt, este un obiectiv prioritar.
   Turism: desi comuna noastra are un bogat potential turistic si de agrement nu s-a putut intreprinde mai nimic pana in prezent pentru valorifiacrea acestuia, mai ales din cauza ca acest potential este un bun public de interes local, se afla in administrarea altor institutii publice centrale. Avem insa speranta ca prin aplicarea Legii patrimoniului public pusa deja in aplicare se va rezolva aceasta problema, urmand ca in perioada 2001-2004 sa fie atins si acest obiectiv cel putin in mare parte daca nu in totalitate.
  • programe de amenajare si echipare a teritoriului prin lucrari de infrastructura (eceonomica si sociala)
  • valorificarea potentialului economic actual sub aspectul resurselor materiale (naturale, capacitati de productie, fond funciar), forta de munca, resurse financiare (in perspectiva anului 2001-2004)


© Copyright 2021